Let’s talk about ättika!

image

Det här är något som borde finnas i alla hem!
En flaska kostar ca 12 – 15 kr i mataffären och man kan ha det till ”allt”.🙂
Dessutom är det ju snällare mot naturen än alla städprodukter med parfym i som man köper i affären. Billigare också!

Här står det alltid några flaskor i städskåpet (tillsammans med såpa, bikarbonat och citronsyra), eftersom jag mest använder det som rengöring.

* Bikarbonat + ättika i avloppet tar bort en massa gunk.

* Ättika i toan några timmar. Skrubba med borsten. Brun klegg försvinner.

* Citronsyra i diskmedelfacket och ättika i en skål på diskhyllan. Kör ett varmt kortprogram. Ren diskmaskin!

* Istället för sköljmedel efter tvätt. Tar bort lukt och kläderna känns rena istället för ”kladdiga” av sköljmedel.

* Häll i vattenkannan och späd ut det ordenligt med vatten. Vattna på uteplatsens plattor och ogräset dör.

* Nagelsvamp? Dutta ättika på naglarna med en bomullstops! Svamp försvinner. Ny och frisk nagel växer ut! Du har sparat massor av pengar, eftersom medel som man köper på apoteket kostar flera hundra.

Nån som vet något mer bra man kan göra med ättika? Låt mig veta!

Författare: effy

Det handlar mest om stickning, om garn, om pyssel... Jag behöver ett ställe för mina stickiga funderingar och trassliga tankar. Jag samlar alla de sorters pyssel jag pysslar med, och ibland lite andra tankar också... Om jag har några! ;)

4 thoughts on “Let’s talk about ättika!”

  1. Bra tips! Det jag brukar använda ättika till är att ta bort dålig lukt. Dottern hade tillverkat ”parfymbomb”, gud vet av vad, men garderoben stank av diverse parfymblandningar. Hemskt. En skål ättika på en hylla tog bort rubbet!

  2. ättika är bäst! vi köper 3 liters dunkar, det går åt förr eller senare till allt möjligt. Brukar rengöra mikrougnen med lite ättika o vatten i ett glas, o sen mikra några minuter så får man bort dålig lukt.

  3. Hej!

    Tack för tipset! Hur doserar du till de olika ”uppgifterna” du skrivit ovan?

    Själv har jag mest använt till att avkalka kaffebryggaren och vattenkokaren.

    Kaffebryggaren: Slå ett par grader ättika i vattenbehållaren. Dra igång den och stäng av när hälften gått igenom. Låt verka 15-30 min. Dra sen igång på nytt. Kan upprepas önskat antal gånger med samma ättika. Fast kom ihåg kaffefilter. Kör sen ”sköljning” med rent vatten 5 – 6 gånger eller tills det inte luktar ättika mer.

    Vattenkokaren: häll i en skvätt ättika. Koka upp, låt verka. Ibland behöver man ”luta” kokaren för att ättikan ska nå alla ställen eller så kör man ”pappersmetoden” enligt nedan. Fast med det tjockare hushållspappret.

    Funkar även toppenbra att ta bort kalkfläckar med på handfat och blandare. Jag brukar blöta en bit toapapper med ättika och lägga på stället som behöver bli rent. Låter det verka en stund innan jag kollar om det haft effekt. Om inte får det en stund till.

    /Annelie

  4. Dosering säger du? Tja, det är ungefär som du skriver på ett ställe: ”en skvätt”.
    Jag tar vad jag tycker verkar räcka…
    Och tack för tipsen! Har provat allt utom fläckborttagning innan. Det får jag testa.🙂

Kommentera

