Den misslyckade trädgårdsmästaren

Det här med trädgård.
Tycker om det jättemycket! Men jag tycker jag är rätt dålig på det ibland.
I alla fall det här med att odla grönsaker.
I år har inget jag odlat blivit bra… Suck!

Boken

Jag har skaffat mig anteckningsbok. Skriver ner allt jag ska komma ihåg/göra under höst/vinter/vår så att nästa säsong blir bättre.

Blå

Och nåt bra jag gjort är att rensa (nästan) hela trädgårdens ogräs.
Det är lite kvar, men ge mig några dagar så ska det vara fixat.

Rabatt

Men den här rabatten… Mitt sorgebarn!
Allt är fel, utom klängväxterna längs staketet.
Vad ska jag ha där egentligen?

Fundersam

Min hjälpreda får fundera vidare på saken…

Frön

Och det här med frösamlande.
Vi får se hur det går.
Kan man odla eget hasselnötsträd? Vi har ett sånt träd utanför gränsen på baksidan och det har tappat några nötter. Jag kan ju testa att sätta dem…

Stenläggning

Några av odlingslådorna ser i alla fall imponerande ut.

Ser bra ut

Men på närmare håll ser man att de är rätt misslyckade.
Kålrabbi? Inte en chans.
Majs? Två smååå (men väldigt goda) kolvar blev det.

Squash

Squash? Tre små.
Man ska ju inte kunna misslyckas med squash! Väl??

Äppelår

Vi har till och med misslyckats med äppelträdet.
Vi har försökt länge att ta livet av det genom att såga igenom barken.
Men istället växer fler äpplen än nånsin! 🙂

Tomater

Tomater kommer i massor. Antagligen alldeles för många…
Tror inte växterna orkar med att fixa fram alla. Jag har inte tjuvat tillräckligt bra…

Äntligen!

Nåja, vi får väl njuta av dem som väl mognar.

Veranda

Och vi kan definitivt njuta av verandahäng ett tag till!

Författare: effy

Det handlar mest om stickning, om garn, om pyssel... Jag behöver ett ställe för mina stickiga funderingar och trassliga tankar. Jag samlar alla de sorters pyssel jag pysslar med, och ibland lite andra tankar också... Om jag har några! ;)

7 thoughts on “Den misslyckade trädgårdsmästaren”

  1. Jag tycker det ser fint ut jag!
    Första åren som jag odlade så kändes det som att där jag gick fram så följde döden mig i hälarna. Det blev liksom ingenting av alla mina ansträngningar, men till slut, så hade jag fått till det som jag ville ha det OCH det blev saker att skörda! Nu blir det dåligt ibland också, men inte allt på samma gång! 🙂

  2. Squashen behöver mycket näring, bladen ska inte vara ljusgröna eller gula utan mörkgröna. Vattna den med guldvatten så får du squash!

  3. Som varken säger – squash vill ha massor med gödsel, ös på med både kogödsel och flytande gödsel, och massor med sol. Sedan får man så mycket att man inte vet vad man ska göra av det om man valt den vanliga gröna sorten. Eller så kan man prova med Yellow Crookneck som inte ger lika mycket men som smakar underbart! Och majs har vi odlat lite och vad jag förstår så är en viktig faktor mängden plantor – det behövs många för att man ska få fler kolvar per planta, har man bara några få plantor blir det nästan ingen skörd.

  4. Tomater mognar fint även avplockade inomhus. De som inte mognat ute när det börjar bli kallare är det bara att ta in och lägga i en skål eller på ett fat, så blir de röda så småningom!

Kommentera

